Hyperhydrosis is een klacht waarbij de handen en/of de voeten en/of de oksels overmatig en vaak continu zweet produceren. Er wordt dus abnormaal veel zweet door de zweetklieren in de huid geproduceerd. Dit heeft in het dagelijks leven regelmatig vervelende gevolgen. Een voorbeeld hiervan is: iemand een hand geven met een overmatig zwetende hand. Dit kan als zeer hinderlijk ervaren worden. Door overmatig zweten van bijvoorbeeld de voetklieren is de huid van de voet een ideale voedingsbodem voor onder andere bacteriën. Hierdoor kan de bekende zweetvoetgeur ontstaan. Primaire hyperhydrosis is vaak een lokale en alleen door niet goed afgestelde zweetklierproductie veroorzaakte aandoening. Secundaire hyperhydrosis ontstaat doordat er een onderliggende andere stoornis is. Bijvoorbeeld als gevolg van hormonale problemen, obesitas of een infectie.

Behandeling
Primaire hyperhydrosis aan de handen en de voeten is goed en effectief te behandelen. De behandeling in het FTC bestaat uit een intake, de fysiotherapeutische behandeling en de evaluatie. Na de intake hebben wij een beeld gekregen over de oorzaak van de overmatige zweetproblemen, de specifieke omstandigheden en de mogelijkheden en eventuele onmogelijkheden (contra-indicaties) van de therapie. De fysiotherapeutische behandeling bestaat uit het toedienen van een speciale stroom, advisering en coaching. De evaluaties vinden plaats na een aantal behandelingen en er wordt dan bepaald of de behandeling geschikt is, afdoende is geweest of eventueel de behandeling thuis nog door moet gaan. Bij secundaire hyperhydrosis moet de oorzakelijke reden worden behandeld.

Wordt de behandeling vergoed?
Vergoeding is meestal mogelijk op basis van uw aanvullende verzekering voor fysiotherapie van uw ziektekostenverzekeraar. Voor behandeling of meer informatie kunt u vragen naar: Bert Huizing