Manuele therapie

Wat is Manuele Therapie?
Manuele therapie is een onderzoek- en behandelmethode van gewrichten van de rug, van de nek, van de armen en de benen. In een eerste gesprek zal de manueel therapeut o.a. vragen naar het ontstaan van de klachten, wanneer de klachten optreden, hoelang de klachten bestaan en wat de klachten doet toe- of afnemen. Daarna volgt een lichaamlijk onderzoek waarbij de houding en het bewegen worden beoordeeld en de gewrichten met specifieke bewegingen worden onderzocht. Op grond van de verkregen onderzoeksgegevens kan een diagnose gesteld worden.

De manueel therapeut verhelpt functiestoornissen van het gewricht door toepassing van specifieke passieve mobiliserende bewegingen. Door de lichaamsdelen rondom een gewricht op een bepaalde manier te bewegen kan de beweeglijkheid van de gewrichten snel worden vergroot. Soms vult de manueel therapeut deze behandeling aan met een gedoseerde impulstechniek. Daarbij hoort men soms een knappend of krakend geluid. Over het algemeen zijn deze technieken niet pijnlijk.

Wanneer manueel therapie
In het algemeen is manuele therapie geschikt voor klachten die, behalve met pijn, ook gepaard gaan met het slechter kunnen bewegen van een gewricht of gewrichten. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar: de functie van de gewrichten verbetert, de houding verbetert en het bewegen verloopt gemakkelijker.

Enkele voorbeelden:
• slecht kunnen bewegen van de wervelkolom
• nek- en schouderklachten die uitstralen tot in de armen
• rugklachten hoog in de rug met rib en borstpijn
• lage rugklachten, eventueel met uitstralende pijn naar de benen
• bepaalde vormen van duizeligheid die opgewekt worden door het bewegen van de nek

Voor manuele therapie kunt u binnen het FTC terecht bij Stefanie Bouma.