Shockwave

Shockwave therapie (ook wel ‘extracorporale shockwave therapie’ of ‘ESWT’ genoemd) is een behandeltechniek waarbij krachtige  ‘schokgolven’ worden toegepast , die door middel van een behandelkop nauwkeurig gericht worden zodat ze op de gewenste plek in het lichaam een herstelbevorderend effect hebben.

De bekendste medische toepassing is het vergruizen van nierstenen met behulp van shockwaves. Wij passen de methode toe voor het behandelen van klachten aan het bewegingsapparaat en integreren dit binnen de FTC met ons fysiotherapeutisch handelen.

Chronische pijnklachten gelokaliseerd in spieren en pezen zijn vaak behandelbaar met deze nieuwe vorm van pijnbestrijding. Aangetoond effectief bij: ontsteking van een achillespees, kniepees, hielspoor, peesplaatontsteking onder de voet, scheenbeenklachten (MTSS) en verkalkingen in de schouderpezen.

Door middel van schokgolven wordt de pijnlijke plek behandeld. Shockwave wordt beschouwd als één van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling van het bewegingsapparaat. In tegenstelling tot conventionele behandelmethodes wordt met shockwavetherapie de pijn rechtstreeks bij de oorsprong bestreden zonder medicatie of chirurgie.

Hoe ziet een behandeling eruit?
Allereerst wordt op basis van een gesprek en een lichamelijk onderzoek het pijngebied door de behandelaar gelokaliseerd. Regelmatig maken wij in het FTC gebruik van aanvullend onderzoek door middel van echografie. Nadat de diagnose is gesteld en gebleken is dat shockwave therapie geïndiceerd is, wordt shockwave toegepast. Eerst wordt er gel op het behandelgebied aangebracht. Daarna wordt het shockwave behandelpistool op de huid geplaatst en worden de shockwaves toegediend door middel van kleine ronddraaiende bewegingen. De behandeling frequentie is ongeveer een keer per week.

Binnen het FTC kunt u voor shockwave terecht bij Reinier Havinga, Simone zwiep, Stefanie Bouma, Simon Galle

Voor behandeling of meer informatie:
info@fysiotherapiezuidwolde.nl